Wanneer kies je voor een native app, en wanneer voor een web app?
Native vs web
Bij het laten maken van een eigen app lopen bedrijven vroeg of laat allemaal tegen hetzelfde dilemma aan: moet het een native app worden, of juist een web app? Beide typen apps hebben zo hun voors en tegens. Maar wanneer kies je nu voor een native app, en wanneer juist voor een web app?
Wanneer je als bedrijf je eigen app laten maken wilt, denk je doorgaans niet direct na over de technische invulling daarvan. Logisch ook, want dat is een taak voor de programmeurs en IT’ers die het uiteindelijke werk gaan doen. Toch is het wel verstandig om in een vroegtijdig stadium alvast de vraag te stellen wat voor type app je precies wilt laten maken. De strategie achter jouw toekomstige app – oftewel: voor wie is de app bedoeld en wat wil je ermee bereiken? – bepaalt namelijk voor een groot deel wat voor type app je het best kunt kiezen.
Dat werkt echter ook omgekeerd: kies je voor een bepaald type app, zonder goed te hebben nagedacht over de consequenties daarvan, dan kan het zijn dat je uiteindelijk je doel niet of veel moeizamer bereikt. Bij de keuze tussen verschillende soorten apps gaat het in de basis vaak tussen twee varianten: de native app en de web app.
De native app
Native app: luxe uitstraling, maar hoge kosten
Een native app is een app zoals de meeste mensen die kennen: beschikbaar via Google Play en de App Store van Apple. Je ontwikkelt een native app specifiek voor het desbetreffende besturingssysteem. Een native app heeft daardoor in potentie de beschikking over alle toestelfuncties (zoals camera, microfoon en media op het toestel) en je kunt daardoor een zeer geavanceerde app neerzetten met alle moderne toeters en bellen. Zo’n app zal er bovendien gelikt uitzien, want is helemaal ontworpen conform de eisen van het besturingssysteem.
Uiteraard kleeft daar een kostenplaatje aan, en dat is direct het grote nadeel van de native app. Daar komt nog bij dat native apps apart moeten worden ontwikkeld als je je app zowel via Google Play als de Apple App Store beschikbaar wilt stellen. Bovendien moeten native apps door Google respectievelijk Apple worden goedgekeurd. Vooral bij Apple is dat niet bepaald een simpel, snel proces.
Wanneer kies je nu voor een native app?
- Als je app best iets mag kosten;
- Als je je app eenvoudig vindbaar wilt maken voor het grote publiek, via Google Play en de App Store;
- Als je hoogwaardige functies in je app wilt hebben waarbij toegang tot toestelfuncties noodzakelijk is;
- Als je app ook (deels) offline moet kunnen werken.
de webapp
Web app: betaalbaar en praktisch, maar buiten de stores
Tegenover de native app staat de web app. Een web app is een applicatie die via een webbrowser draait. Op een mobiel toestel open je een web app eenvoudig in een browser op het toestel, zoals Chrome of Opera. Binnen de omgeving van de web app kun je dan een volwaardige app aanbieden die bovendien responsive is: de app zal zich qua lay-out schikken naar het toestel dat de gebruiker op dat moment gebruikt.
Web apps hoef je maar één keer te ontwikkelen voor zowel Android als iOS. In veel gevallen kun je zelfs in één keer ontwikkelen voor zowel mobiele apparaten als desktops. Dat zorgt ervoor dat je de ontwikkelkosten een stuk lager houdt dan bij native apps. Het nadeel is echter dat je deze apps niet via Google Play en de App Store kunt aanbieden. Daarmee is het een stuk lastiger om ze bekend te krijgen bij het grote publiek. Bovendien zal een web app niet alle toestelfuncties kunnen gebruiken, omdat de app niet op het toestel van de gebruiker geïnstalleerd staat.
Wanneer kies je nu voor een web app?
- Als je op zoek bent naar een betaalbare oplossing;
- Als je je app niet aan een groot publiek, maar bijvoorbeeld intern in je bedrijf wilt aanbieden;
- Als je voldoende hebt aan basisfunctionaliteiten, zonder gebruik te hoeven maken van allerlei toestelfuncties (zoals camera, GPS of microfoon);
- Als het prima is dat je app alleen werkt in combinatie met een internetverbinding.
De hybride app
Gulden middenweg: hybride app
De keuze tussen een native app of een web app is behoorlijk zwart-wit. Gelukkig is er ook een tussenvariant: de hybride app. Dit is het type app dat tegenwoordig het meest wordt gebouwd voor bedrijven die op zoek zijn naar een eigen app.
Een hybride app is aan de binnenkant een web app, maar heeft het jasje van een native app aangetrokken. Het enige dat die native app doet, is op de achtergrond een webbrowser openen waarop je je web app vervolgens toont. Dat klinkt eenvoudig – en eigenlijk is het dat ook wel – maar het lost voor heel veel bedrijven het probleem op dat ze hun app niet via Google Play en de App Store kunnen aanbieden. Dat is namelijk vaak wel ontzettend handig, en met een hybride app kan dat – in tegenstelling tot de web app – wél.
Met een hybride app haal je alle voordelen van web apps in huis – snelle ontwikkeltijd, lage kosten, in één keer ontwikkelen voor beide besturingssystemen, enzovoorts – zonder last te hebben van het belangrijkste nadeel: die beschikbaarheid via de app stores. Daar komt nog bij dat je, omdat je wel de ‘schil’ van een native app gebruikt, ook ondersteuning van de belangrijkste toestelfuncties in je app kunt laten bouwen. Voor verreweg de meeste bedrijven is de hybride app dan ook een perfecte gulden middenweg.
Wanneer kies je nu voor een hybride app?
- Als je de kosten binnen de perken wilt houden;
- Als je je app liever wél in de officiële stores hebt staan, maar het niet ziet zitten om twee native apps te laten ontwikkelen;
- Als je de belangrijkste toestelfuncties (zoals camera, GPS en microfoon) wel wilt kunnen gebruiken voor functies in je app.
contact
Hulp nodig met kiezen?
Wordt het een web app, een hybride app of toch een native app? Vaak is het doorhakken van die knoop nog niet zo eenvoudig als bovenstaand lijstje doet vermoeden. Dat komt onder meer doordat het lastig is om in de toekomst te kijken: je weet niet waar je over een jaar, of over drie tot vijf jaar, met je app staat. En na een aantal jaar je hele app opnieuw moeten opbouwen omdat je moet switchen van web naar native, dat is een onnodig kostbaar en tijdrovend verhaal.
Oriënteer je daarom goed op de verschillende mogelijkheden die er zijn en weeg de voor- en nadelen goed tegen elkaar af. Kun je daar wel wat hulp of advies op maat bij gebruiken? Neem dan contact met ons op, en we staan je graag eens vrijblijvend te woord.
Meer weten?
Welke van bovenstaande functies zou in een klantportaal voor jouw bedrijf een waarde toevoegende feature zijn? Wil je hier meer informatie over of ben je op zoek naar advies op maat, neem dan contact met ons op.