Top 10 functies waar klanten om vragen in bedrijfssoftware
meest voorkomende functies bij app ontwikkeling
Vrijwel alle bedrijfssoftware is in meer of mindere mate maatwerk. Niettemin zijn er functionaliteiten waar veel klanten naar vragen als ze bijvoorbeeld een eigen app laten ontwikkelen. Wat zijn de meest voorkomende functies die bedrijven graag in hun zakelijke software willen laten bouwen?
Bedrijfssoftware is er in allerlei soorten en maten. Verkoop je fysieke producten aan consumenten, dan heb je behoefte aan heel andere typen zakelijke systemen dan wanneer je actief bent in de zakelijke dienstverlening.
Een aantal van de meest voorkomende soorten bedrijfssoftware zijn:
- Customer Relationship Management (CRM). Software om een klantenbestand en orders te beheren.
- Content Management System (CMS). Software om content – teksten, illustraties, video’s – mee te beheren.
- Supply Chain Management (SCM). Software om je leverketen van grondstoffen en goederen mee te beheren.
- Enterprise Resources Planning (ERP). Software waarmee grote bedrijven alle belangrijke bedrijfsprocessen laten samenkomen in één platform.
- Product Information Management (PIM). Software om al je producten en bijbehorende kenmerken en informatie te beheren.
Hoewel deze soorten software onderling sterk uiteenlopen, en er ook per categorie grote verschillen zijn tussen de systemen die beschikbaar zijn, zijn er wel degelijk functionaliteiten waar bedrijven in elke sector en in elke situatie vaak om vragen.
Dit zijn de tien meest gevraagde functies in bedrijfssoftware.
1: Schaalbaarheid
Bedrijven die groeien, willen dat de capaciteit van hun IT meegroeit. Liefst zonder allerlei investeringen te moeten doen. Dat vraagt om schaalbare IT, waarmee je kunt op- en afschalen alsof het water uit de kraan is. Dit bereik je door software cloud-first te (laten) ontwikkelen en bijvoorbeeld met webapplicaties te werken in plaats van met lokaal geïnstalleerde systemen.
2: Multi-factor authentication
Cybersecurity wordt tegenwoordig niet meer gezien als kostenpost, maar als absolute voorwaarde. Dat is ook niet zo gek, want voor de meeste bedrijven geldt: als de IT wordt gehackt of als er een lek ontstaat, is de schade niet te overzien. Een no-brainer is de implementatie van multi-factor authentication (MFA) in al je belangrijke software. Daarmee verifiëren gebruikers hun identiteit tijdens het inloggen via een extra beveiligingslaag. Eenvoudig in te regelen, en een zeer effectieve manier om je bedrijfssoftware en data veilig te houden.
3: Personalisatie
Medewerkers zijn vele malen productiever als ze niet onnodig tijd kwijt zijn met in systemen zoeken naar de functies die ze nodig hebben, maar die functies eenvoudig aangereikt krijgen. Dat kun je bereiken door software te laten ontwikkelen met een hoge mate van personalisatie. Dat houdt in: wat je ziet in het systeem, de functies die je tot je beschikking hebt en de taken die je kunt uitvoeren, zijn toegespitst op jouw rol in de organisatie. Of zelfs op jou als persoon, om het helemaal mooi te maken. User experience is tegenwoordig allesbepalend als het gaat om de effectiviteit van software, en personalisatie is een belangrijk hulpmiddel om die user experience te verbeteren.
4: Tracking
Anders dan op openbare platforms kun je in bedrijfssoftware redelijk eenvoudig, zonder allerlei juridische consequenties, tracking uitvoeren. Daarmee kun je zien hoe gebruikers zich in het platform gedragen, welke functies ze gebruiken en welke juist niet. Door te tracken, verschaf je jezelf de data die je nodig hebt om het platform gebruiksvriendelijker en effectiever te maken. Maar dan moet die tracking-functionaliteit wel van tevoren zijn ingebouwd. Kortom: een belangrijk aspect om rekening mee te houden.
5: Data sharing
Naadloos en soepel digitaal samenwerken is tegenwoordig een harde vereiste in welke bedrijfssoftware dan ook. Verschillende medewerkers en verschillende teams moeten eenvoudig kunnen samenwerken in dezelfde documenten en naar dezelfde informatie kijken. Goede data sharing functionaliteiten zijn daarvoor van belang. Daarmee voorkom je dat medewerkers via andere oplossingen – zoals hun e-mailbox of, erger nog, apps als WhatsApp – bedrijfsgevoelige informatie delen die je eigenlijk veilig in je zakelijke software wilt hebben.
6: Aanpasbare dashboards
Om de juiste acties te kunnen uitvoeren heb je inzicht in data en heldere overzichten nodig. Je kunt nog zoveel data tot je beschikking hebben, als de software het niet begrijpelijk kan presenteren aan gebruikers, ga je er niet in slagen die data effectief te activeren. Daarom moet moderne bedrijfssoftware in staat zijn om informatie in de vorm van dashboards inzichtelijk te maken. Bij voorkeur zijn die dashboards aanpasbaar, zodat gebruikers zelf de lay-out en inhoud van hun dashboards kunnen bepalen. Op die manier hebben medewerkers de informatie die zij nodig hebben om hun werk optimaal te kunnen doen altijd binnen handbereik.
7: Integratie en communicatie
Er zijn maar weinig bedrijven die met slechts één systeem werken. En voor wie dat lukt: chapeau. Voor alle anderen: je wilt voorkomen dat medewerkers druk zijn met informatie handmatig overbrengen van het ene naar het andere systeem. Daarvoor is het van belang dat je bedrijfssoftware kan communiceren met andere systemen. Dat kan bijvoorbeeld via API’s. Een andere optie is software-integratie, waarmee je functionaliteiten die nu verspreid zijn over meerdere tools, samenbrengt in één nieuwe omgeving.
8: Topkwaliteit cybersecurity
Cybersecurity is niet alleen noodzakelijk om de continuïteit van je bedrijf te kunnen waarborgen – je bent er op basis van steeds strikter wordende wetgeving ook toe verplicht. Europese richtlijnen zoals NIS2 verplichten steeds meer bedrijven – ook uit het MKB-segment – om hun cybersecurity goed op orde te hebben. Dat omvat meer dan alleen het hiervoor genoemde MFA: je hebt deugdelijke firewalls nodig, een systeem dat automatisch back-ups maakt van kritieke data en nog veel meer. Een goede IT-partner weet exact wat je nodig hebt om je cybersecurity van topkwaliteit te laten zijn en kan het voor je inregelen.
9: Real-time dataverwerking
Je komt er tegenwoordig niet meer mee weg om klanten, leveranciers of eigen medewerkers één (of zelfs meerdere) dagen te laten wachten totdat wijzigingen verwerkt zijn. Drie keer per week een batch verzenden van het ene naar het andere systeem is niet meer acceptabel. Sterker nog: mensen verwachten tegenwoordig real-time dataverwerking. Dat vereist onder meer stabiele servers, schaalbare IT-capaciteit en slimme software die doorlopend communiceert.
10: AI-ondersteuning
Doe je nog niets met AI? Dan loop je inmiddels achter. Meer dan de helft van de bedrijven past al één of meerdere AI-toepassingen toe in zijn bedrijfssoftware. Dat kunnen kleine dingen zijn – e-mails naar klanten en leveranciers automatisch laten opstellen en afstemmen op de doelgroep, bijvoorbeeld – maar ook ingrijpendere toepassingen. Zoals analytische AI om je verzamelde data geautomatiseerd te analyseren. De mogelijkheden zijn talrijk en worden continu uitgebreider, dus vraag je IT-partner om hulp als je wilt weten hoe AI kan helpen jouw bedrijfsprocessen slimmer, efficiënter en effectiever te maken.
Meer weten?
Neem contact met ons op voor vrijblijvend, kosteloos en persoonlijk advies.