302 online applicaties

Dealerportaal laten maken: 7 voordelen van je eigen online portal

eigen dealerportaal voor leveranciers of resellers
Doe je zaken met veel verschillende leveranciers, resellers of distributeurs? Dan wil je het hen natuurlijk zo eenvoudig mogelijk te maken om snel en soepel zaken met je te doen. Daarvoor kun je een dealerportaal laten maken: een online omgeving waar je zakelijke relaties digitaal zaken met je kunnen doen.

Een dealerportaal, soms ook wel resellersportaal genoemd, is een beveiligd online platform waar jouw leveranciers, resellers of distributeurs op een eigen account kunnen inloggen. Vervolgens kunnen ze alle informatie opvragen en taken uitvoeren die nodig zijn bij het zaken doen met jouw firma: orders plaatsen, facturen inzien, productinformatie downloaden, voorraadstanden controleren, enzovoorts.

Zeker als je met veel verschillende zakelijke relaties werkt, die continu bij je bestellen of contact met je leggen met allerlei vragen, is een dealerportaal een ontzettend handige innovatie. Ga je in zo’n geval een eigen dealerportaal laten maken, dan haal je daar talloze voordelen mee in huis waarvan je de positieve impact vanaf dag één voelt. De belangrijkste zeven voordelen van een eigen online dealerportaal hebben we voor je op een rij gezet.

verlaging van medewerkerscapaciteit

Voordeel 1: Efficiëntie

In een dealerportaal loggen jouw zakelijke relaties zelf in en kunnen ze vervolgens naar eigen inzicht bestellen en informatie raadplegen. Daar hoef je op dat moment zelf dus geen medewerkerscapaciteit meer in te zetten. Dat maakt dat je veel efficiënter kunt gaan werken: medewerkers hoeven alleen nog maar controles uit te voeren en eventuele problemen op te lossen, maar zijn niet meer nodig bij het repetitieve lopendebandwerk.

Ook voor je zakelijke relaties werkt dit heel efficiënt: een ordertje is zo geplaatst en een factuuroverzicht is zo opgevraagd. Als je daarvoor niet meer hoeft te mailen of de telefoon hoeft op te pakken, is de drempel om met jouw firma zaken te doen veel lager.

centralisering

Voordeel 2: All-in-one oplossing

In een dealerportaal kun je allerlei verschillende informatiestromen en toepassingen samenbrengen. Denk aan het inzien van actuele voorraadstanden, productspecificaties, maar ook factuuroverzichten en bestelhistorie. Je biedt jouw zakelijke klanten hiermee één one-stop-shop voor alles wat ze nodig hebben in de samenwerking met jouw bedrijf.

Doordat je informatie samenbrengt naar één centraal punt, gaat iedereen prettiger en sneller werken. Je bent niet meer druk met het samenvegen van informatie, maar hebt alles op één locatie voorhanden. En dat werkt niet alleen fijner – het zorgt er ook voor dat jouw zakelijke relaties positiever over je bedrijf gaan denken.

informatie altijd beschikbaar

Voordeel 3: 24/7 geopend

Nadat je bedrijf ’s avonds de deuren sluit, blijft je dealerportaal online. Veel ondernemers willen ’s avonds nog even die nieuwe orders de deur uitdoen, wat offertes opmaken voor hun klanten of de factuurbetalingen afhandelen. Hoe fijn is het als ze bij jou dan gewoon alle informatie kunnen inzien die ze nodig hebben, en niet hoeven te wachten tot de volgende ochtend?

Ben je 24/7 geopend via je dealerportaal, dan zul je dat direct merken in je klanttevredenheid. En, minstens net zo belangrijk: je zult het merken in je commerciële prestaties.

diverse koppelingen mogelijk

Voordeel 4: Hoge mate van automatisering

Doordat je in een dealerportaal allerlei verschillende informatiestromen bij elkaar brengt, kun je een hele hoop zaken automatiseren. Dealerportalen zijn bovendien te koppelen aan tal van externe systemen, wat nog veel meer automatiseringspotentieel creëert. Denk hierbij aan:

  • Koppeling met je boekhoudsysteem, voor geautomatiseerde boekhouding.
  • Koppeling met je PIM-systeem (Product Information Management), waarmee je alle producten die je verkoopt in één klap beschikbaar stelt in je dealerportaal.
  • Koppeling met je CRM-systeem (Customer Relationship Management), waardoor je klanten zelf hun gegevens actualiseren.
data voor sales & marketing

Voordeel 5: Data en inzichten

Gaan je zakelijke relaties gebruikmaken van je dealerportaal, dan verzamel je heel eenvoudig allerlei data. Bijvoorbeeld over de producten die ze bekijken, bestellen, informatie die ze opvragen en opties die het meest worden gebruikt. Al die data kun je gebruiken om waardevolle inzichten op te doen.

Een dealerportaal wordt op die manier een voedingsbron voor je afdelingen sales en marketing, die met die grote bak aan data aan de slag kunnen om je aanbod en processen te optimaliseren. Zo is je dealerportaal geen eindstation, maar juist weer een voedingsbodem voor nieuwe verbeteringen.

klantrelaties

Voordeel 6: Samenwerking en loyaliteit

Met een dealerportaal intensiveer je de samenwerking met je zakelijke relaties en bouw je aan loyaliteit. Doordat het prettiger wordt om met jouw firma samen te werken, zullen andere partijen vaker met je willen samenwerken en bij je terugkomen.

Daarmee bouw je aan een goede klantrelatie en dus de omzet van de toekomst. Tevreden klanten zijn immers terugkerende klanten.

mes dat aan twee kanten snijdt

Voordeel 7: Omzetgroei

Prettiger zakendoen, loyaliteit, verbeterde samenwerking: op den duur levert een dealerportaal je eenvoudigweg groei op. Het wordt eenvoudiger om nieuwe klanten aan te trekken en om meer zaken te doen met bestaande klanten.

Het mooie daarvan is dat je die omzetgroei kunt realiseren zonder extra investeringen in personeel of marketing. Je investeert in een online portaal waarvan je ook zeker zelf de vruchten plukt, maar tegelijkertijd doe je dus een commerciële investering. Een dealerportaal is een mes dat aan twee kanten snijdt.

vrijblijvend gesprek

Dealerportaal laten maken?

Wil je voor jouw organisatie een dealerportaal laten maken? Wij zorgen met onze maatwerk software-oplossingen voor een professioneel, optimaal beveiligd dealerportaal dat perfect aansluit op jouw wensen, zodat je alle bovenstaande voordelen ook daadwerkelijk in huis gaat halen. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!

Meer weten?

Neem contact met ons op voor vrijblijvend, kosteloos en persoonlijk advies.

en_USEnglish