Beste klantportaal voor jouw bedrijf: top 5 features
Beste klantportaal voor jouw bedrijf: top 5 features
Een klantportaal (ook wel: een ‘mijn’-omgeving)
Een klantportaal is een uitstekende manier om klanten van jouw bedrijf aan je te binden en met ze in contact te blijven. Tegelijkertijd kun je met een goed klantportaal een hoop handwerk automatiseren. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw klantportaal optimaal rendeert? Met deze top 5 features maak je jouw klantportaal zo effectief mogelijk.
Een klantportaal (ook wel: een ‘mijn’-omgeving) is een online platform waar jouw klanten diverse zaken kunnen regelen en in contact kunnen zijn met je bedrijf. De argumenten om een klantportaal te laten maken zijn talrijk:
- Je kunt veel handmatige taken automatiseren, zoals afspraken inplannen of wijzigen.
- Op die manier kun je dus kosten besparen.
- Een goed klantportaal draagt bij aan de klanttevredenheid, omdat je klanten 24/7 toegang geeft tot gebruiksvriendelijke, eenvoudige self-service.
- Een prettig klantportaal zorgt ervoor dat klanten trouw aan je blijven en minder snel weggaan.
- Je geeft jezelf extra mogelijkheden om te cross-sellen en te upsellen. Een klantportaal is dus ook commercieel interessant.
De afgelopen jaren is het bovendien een stuk betaalbaarder geworden om een klantportaal te laten maken, bijvoorbeeld in de vorm van een progressive web app. Om die reden is een eigen klantportaal tegenwoordig ook voor mkb’ers bereikbaar. Maar jouw klantportaal wordt alleen een succes als je ook voldoende waardevolle features aanbiedt aan je klanten.
Waar je dan aan moet denken? Op basis van onze jarenlange ervaring met het bouwen van klantportalen hebben we vijf mooie features op een rij gezet waarmee je jouw klantportaal oprecht waardevol maakt voor je klanten.
automatisering
Feature 1: Offertes, facturen en betalen
Facturen en offertes per mail verzenden, handmatig bijhouden of betalingen binnen zijn en klanten die navraag doen over openstaande facturen. Veel bedrijven hebben bijna een dagtaak aan de administratie rondom facturen, offertes en betalingen. In een klantportaal kun je die hele administratie, en alles wat erbij komt kijken, in één klap automatiseren.
Zet offertes voor klanten klaar ter inzage en laat ze zelfs een digitale handtekening zetten via hun telefoon. Toon inzage in verzonden, betaalde en openstaande facturen. Verzend automatisch een herinnering als een factuur te lang openstaat en bied laagdrempelige betaling aan via een iDEAL-linkje. Eenvoudig en laagdrempelig betalen is niet alleen erg prettig voor je klanten – je doet jezelf er ook een groot plezier mee.
eenvoudig en laagdrempelig
Feature 2: Afspraken maken en wijzigen
Heb je een bedrijf waarbij je klanten hoofdzakelijk of uitsluitend op afspraak helpt, zoals een klusbedrijf of een garage? Dan gaat er veel tijd zitten in het maken (en eventueel wijzigen) van die afspraken. Veel van die bedrijven hebben zelfs apart receptie-personeel in dienst, voornamelijk om de telefoon aan te nemen.
In een klantportaal is het eenvoudig om je klanten op laagdrempelige wijze zelf afspraken te laten inboeken en wijzigen. Je kunt informatie uitvragen die je nodig hebt, waardoor er na het maken van die digitale afspraak in principe geen contact per telefoon of e-mail meer nodig is. Dat bespaart niet alleen tijd en geld, maar het is ook echt in het belang van je klanten. Veel mensen hebben er namelijk een hekel aan om bedrijven te moeten bellen of mailen.
advies
Feature 3: Bestel- en contacthistorie
Bestelhistorie is in allerlei situaties een erg handige functie. Bijvoorbeeld als je in een meubelzaak een tafel wilt kopen die goed past bij de kast die je vorig jaar kocht, of als je wilt nazoeken welke exacte kleur verf je ook alweer in de slaapkamer hebt gebruikt. Door een bestelhistorie-functie aan te bieden, vergroot je de kans dat klanten diezelfde (of bijpassende) producten nogmaals bij je bestellen en ben je in staat om ze beter advies op maat te geven.
Let er wel op dat je klanten altijd actief om toestemming moet vragen voordat je bestelhistorie mag bijhouden. Het gaat namelijk om privégegevens die niet direct noodzakelijk zijn om te bewaren. Voor onze klanten dragen wij om die reden altijd zorg voor de juiste consent-verklaringen, zodat je niet voor nare verrassingen komt te staan.
informatievoorziening
Feature 4: Cross-sell en upsell
Vraag je klanten om toestemming om hun gegevens voor ze te bewaren in een klantportaal? Dan kun je ook toestemming vragen om die gegevens in te zetten voor marketingdoeleinden. Sommige klanten zullen hier bezwaar tegen hebben, maar heel veel ook niet. En die groep klanten kun je in je klantportaal vervolgens heel gericht gaan benaderen.
Zo kun je klanten op basis van hun bestelhistorie nieuwe aankopen aanraden. Of je kunt behulpzame informatie aanbieden die past bij producten of diensten waarmee je ze onlangs hebt geholpen. De mogelijkheden zijn onbegrensd en kunnen ontzettend veel waarde toevoegen aan het klantcontact. Op deze manier verdient je klantportaal zichzelf letterlijk terug!
Via een klantportaal is het juist reuze eenvoudig
Feature 5: Informatie uitwisselen
Is het handig als je jouw klanten informatie, zoals foto’s, documenten of ander materiaal, kunt sturen? Of juist vice versa? Per e-mail of via andere kanalen is dat vaak maar gedoe. Via een klantportaal is het juist reuze eenvoudig. Wil je dat klanten wat foto’s van hun woonkamer opsturen voordat jij interieuradvies gaat opstellen? Via een upload-knopje in je klantportaal regelen ze dat binnen een minuut op hun telefoon.
Voor de uitvaartbranche bieden wij een klantportaal aan waarin nabestaanden digitaal foto’s, video’s en ander materiaal van een overledene kunnen aanleveren. Samen met andere nabestaanden kunnen ze cloud-based werken aan de voor hun perfecte uitvaartplechtigheid. Op die manier kun je een relatief eenvoudige functie op een heel waardevolle, innovatieve manier inzetten. Een manier die bovendien op heel veel waardering van gebruikers kan rekenen.
Meer weten?
Welke van bovenstaande functies zou in een klantportaal voor jouw bedrijf een waarde toevoegende feature zijn? Wil je hier meer informatie over of ben je op zoek naar advies op maat, neem dan contact met ons op.