302 online applicaties

302 online applicaties logo

Een app laten ontwikkelen: vijf tips voor succes

vijf praktische tips op basis van onze ervaring
Voor de eerste keer een app laten ontwikkelen voor jouw bedrijf of organisatie is een spannend moment. Je wilt natuurlijk een gave app lanceren, die helemaal tegemoetkomt aan alle verwachtingen. Of beter nog: de verwachtingen overtreft! Maar hoe doe je dat? We helpen je graag met vijf praktische tips op basis van onze ervaring.

Als je app gaat laten ontwikkelen, wil je dat het liefst natuurlijk in één keer goed doen. Als je nieuwe app immers direct in de smaak valt bij de doelgroep, maakt dat het veel makkelijker om dat succes daarna uit te breiden. Maar als je nog nooit een app hebt laten maken, heb je wellicht geen idee waar je moet beginnen.

Daarom helpen we je graag op weg met een vijftal gouden tips op basis van onze ervaring. We hebben al tal van ‘eerste apps’ ontwikkeld voor allerlei bedrijven en organisaties, en uit de praktijk blijkt dat wanneer je goed je huiswerk doet en je gedegen voorbereidt, je uiteindelijk in samenwerking met je IT-partner tot heel mooie resultaten kunt komen.

doelgroep

Tip 1: Bepaal je doelgroep

Een app laten ontwikkelen begint, net als een website bouwen of een nieuw product lanceren, met het in kaart brengen van je doelgroep. Ook als het om een relatief kleine doelgroep gaat – de honderd medewerkers van je eigen bedrijf, bijvoorbeeld – is het toch heel nuttig om die doelgroep te definiëren. Dat gaat het best aan de hand van persona’s.

Een persona is een doorsnee individu uit je doelgroep. Heb je een diverse doelgroep, dan kun je meerdere persona’s opstellen. Het voordeel van deze werkwijze is dat je echt gaat nadenken wie straks jouw app gaat gebruiken. En wat die personen daarbij belangrijk vinden, en tegen welke drempels of belemmeringen ze mogelijk aanlopen. Bovendien: als je je doelgroep helder en begrijpelijk op papier hebt, helpt dat de mensen die straks de app gaan bouwen ook enorm. Die kunnen dan altijd terugvallen op die omschrijvingen van je doelgroep, en je persona’s, om te checken of ze goed bezig zijn.

functionaliteiten

Tip 2: Denk na over functionaliteiten

Je laat niet zomaar een app ontwikkelen. Je doet dat waarschijnlijk omdat je bepaalde processen wilt automatiseren, of omdat je meerwaarde wilt bieden aan je medewerkers of klanten. Of het nu om maar twee of drie functionaliteiten gaat, of wellicht om een paar handen vol aan opties, het is cruciaal om na te denken over welke functies er allemaal in de app moeten komen.

Alles wat mensen straks in de app moeten kunnen, noemen we functionaliteiten. Sommige functionaliteiten zijn heel simpel – een berichtje verzenden, bijvoorbeeld – maar andere functionaliteiten zijn wat complexer. Denk aan functionaliteiten waarbij bijvoorbeeld de camera van een mobiel toestel nodig is om ze te laten werken.

Functionaliteiten stel je vaak op in samenwerking met je IT-partner: het bedrijf dat de app straks gaat bouwen. Het is daarbij verstandig om onderscheid te maken in functionaliteiten die echt per se in de app moeten zitten, functionaliteiten die je er heel graag in zou willen hebben, en functionaliteiten die wel leuk zouden zijn, maar die ook achterwege mogen blijven als ze te duur of complex zijn om te bouwen.

In de praktijk kom je op deze manier tot een MVP: een minimal viable product. Dat is de minimale versie van de app die overeind moet staan voordat je de app kunt lanceren of laten testen. Hier komen we straks nog op terug.

design

Tip 3: Houd de look & feel in de gaten

Je app moet niet alleen de juiste dingen kunnen doen: het moet er ook een beetje mooi uitzien. Heb je binnen jouw bedrijf of organisatie al een bepaalde huisstijl of merkstijl in gebruik? Dan wil je waarschijnlijk dat jouw app hier ook bij aansluit.

Dat is niet alleen verstandig omdat het nu eenmaal mooi staat, maar zeker als je je app openstelt voor klanten en andere mensen van buiten je bedrijf, wil je eenheid uitstralen. Je app moet dan naadloos aansluiten bij bijvoorbeeld je website en andere uitingen. Deel daarom je huisstijl en andere communicatierichtlijnen met de app-ontwikkelaars, zodat je straks ook de beschikking krijgt over een app die qua uitstraling aansluit bij jouw wensen.

testen met klanten

Tip 4: Zorg voor testgebruikers

Een app succesvol lanceren valt of staat bij de aanwezigheid van testgebruikers die bruikbare feedback geven. Het is zeer aan te bevelen om daar al in een vroeg stadium werk van te maken. Je kunt testgebruikers al laten meedenken over functionaliteiten die in de app zitten. Sterker nog: je kunt ze laten meedenken over de doelgroep en de persona’s! Wie kan beter de doelgroep in kaart brengen dan de doelgroep zelf?

Zorg dus dat je een groepje testgebruikers bereid vindt om je te helpen bij de ontwikkeling van de app. Vaak vinden mensen dat leuk om te doen: ze krijgen inspraak en mogen hun mening geven. Bovendien kun je ze eerder dan anderen toegang geven tot de app. Laat je een app ontwikkelen voor intern gebruik, dan zijn er altijd wel medewerkers die het leuk vinden om mee te denken. Gaat het om een app voor klanten? Vraag dan je trouwste klanten, of de klanten met wie je de beste band hebt. Je zult zien dat er altijd wel animo is. En achteraf ben je jezelf dankbaar, want feedback van gebruikers is een goudmijn om je app te optimaliseren.

mvp

Tip 5: Lanceer eerst een MVP, ga dan verder

Het is goed om groots te denken, maar als het om het laten ontwikkelen van apps gaat, is het ook verstandig om stap voor stap te gaan. Dat betekent: laat je IT-partner niet maanden of jaren ontwikkelen voordat je je app lanceert. Hier komt het MVP weer om de hoek kijken: bepaal wat je minimaal nodig hebt voordat je een eerste versie van je app kunt aanbieden, en ga daarmee dan ook alvast live. Dat hoeft niet per se naar de hele doelgroep: een groep testgebruikers is ook goed. Maar zorg dat je iets lanceert, en daarna verder bouwt.

Op deze manier te werk gaan, houdt in dat je continu feedback ontvangt waarmee je je app kunt verbeteren. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je ergens een verkeerde afslag neemt en het niet doorhebt. Dat is zonde, want dan moet er later weer veel teruggedraaid of gerepareerd worden in je app. Lanceer dus eerst dat MVP, haal dan feedback op, en ga daarmee verder.

Op zoek naar meer tips over hoe je het laten ontwikkelen van een app tot een succes kunt maken? Of benieuwd naar de mogelijkheden om bij ons een app te laten bouwen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we kijken graag eens met je mee.

Meer weten?

Neem contact met ons op voor vrijblijvend, kosteloos en persoonlijk advies.

nl_NLDutch